Før illustrasjonsprosessen kan starte må vi alltid vite hva som er målet med illustrasjonen. Hvis vi ikke vet svaret, må vi finne det før vi fortsetter, fordi vi kan ikke treffe et mål vi ikke ser. For å utvikle effektfulle illustrasjoner må vi også vite hva illustrasjonen handler om, hvordan skal den brukes og hvilke følelser skal den uttrykke.
En av mine kunder ønsket en brosjyre som skulle informere, inspirere og motivere målgruppen til å starte en prosess. Det ble naturligvis også målet med illustrasjonene. De skulle gi en følelse av friskhet og hverdagslykke. Med denne kunnskapen i bunn ble det mye enklere å evaluere illustrasjonene og se om de fungerer som de skal.
Her er noen ulike mål en illustrasjon kan ha:
Å fange interesse
Tenk deg at du skal velge mellom to artikler. Den ene artikkelen er fullpakket med tekst i samme størrelse og kanskje et stockbilde. I den andre artikkelen er teksten brutt opp med illustrasjoner som viser visuelt noen av punktene fra teksten. Hvilken hadde du valgt å lese? Illustrasjon er perfekt for å fange leserens interesse, engasjere leseren i innholdet og å puste liv i en fortelling.
Å fremheve følelser
Illustrasjoner kan fremkalle og spille på følelser, som videre kan brukes til å motivere, inspirere eller påvirke, som i eksemplet over.
Å forklare
Illustrasjon kan ha som mål å forklare et produkts fordeler eller en komplisert prosess. Med én enkel illustrasjon kan du vise noe du ellers måtte bruke tusen ord på å forklare. En vanskelig tekst kan brytes opp og støttes med illustrasjoner.
Å skape tillit
Ved å vise følelser og stemninger kan illustrasjoner hjelpe å bygge tillit og relasjoner til publikum. Gode illustrasjoner lar brukeren bli glade i produktet.
Å underholde
Dette er et av målene med illustrasjonene i barnebøker og grafiske romaner. Men det kan også være en restaurant der gjestene kan studere et detaljert veggmaleri mens de venter på maten.
Å gjøre et tema litt lettere
Illustrasjoner kan gi en distanse som kan gjøre det enklere å snakke om vanskelige tema. Former, farger og bruk av metaforer kan bidra til det.
Å lede brukeren
Illustrasjoner kan bidra til en god brukeropplevelse på for eksempel en webside. De kan lede brukeren til neste steg i en prosess, hjelpe og motivere når brukeren er forvirret eller frustrert, og gratulere når han har nådd et mål.
Å skille deg ut fra konkurrenter
Hvis målet med illustrasjonen er å skille deg ut fra konkurrentene, kan du bruke de som en del av den visuelle profilen din eller på pakningen til produktet ditt, for eksempel. Eller er det bare meg som velger produkter med fine illustrasjoner på fremfor de med kjedelige pakninger? Illustrasjoner gjør deg mer unik og skaper gjenkjennelse på tvers av ulike kanaler hvis man er konsistent med stilen.
Bonus er at hvis du har et kompleks produkt eller tjeneste, eller en bred målgruppe, kan illustrasjonen forenkle kommunikasjonen, og også gjøre bedriften din varmere og mer sjarmerende.